Jeanette Adore la France

Jeanette Adore la France

torsdag 3. juli 2014

Au revoir, la France!


Etter tre år i dette landet som så lenge har vært drømmelandet mitt, har jeg lært mye om både kulturen og menneskene som er her. På mange måter har Frankrike levd opp til forventningene mine, men noen ganger innser jeg at vi faktisk er utrolig heldige i Norge. 

 

Dette kommer jeg til å savne, kjære Fraaance:
  • Ordentlig skolesystem: Selv om det å gå på skole her er et slit, har det så ufattelig mange fordeler. Ingen er tøffe mot læreren, som blir respektert, og det er mye enklere å følge med i timene (dette kommer selvfølgelig an på læreren)! Vi lærer mer, og vi lærer ting som er på universitetsnivå i Norge, noe som både er vanskelig, utfordrende og gøy. Man settes på prøve på alle mulige måter, og må ofte bruke apprendre par cœur metoden, altså «learn by heart», men dette er, når det kombineres riktig, en god metode syns jeg. Jeg har fått så utrolig mye ut av disse tre årene på skole i Frankrike, og har lært meg metoder jeg vet jeg vil få bruk for resten av livet.
  • Ferske bakevarer: Det å kunne gå innom et boulangerie og kjøpe en rykende fersk baguette, croissant eller noe annet herlig og fransk, er noe som markerer den franske sjarmen! 
     
  • Skoleveien min: Opp og ned Bayeuxs hovedgate hver dag er alltid koselig. Den er så sjarmerende!

  • Frisk frukt og grønnsaker: Uansett hvilken årstid det er, er det alltid kvalitetsprodukter i den lokale fruktbutikken.

  • Språket: og alle aspektene ved det! Måten ungdommen drar ut ordene, artikuleringen. Det å høre folk snakke fransk rundt seg er rett og slett et privilegium. Og alle de søte uttrykkene: coucou, la flemme, etc. Det kommer til å bli vanskelig å ikke bruke disse uttrykkene lenger, og at ingen vet hva det betyr, jeg har jo blitt så vandt med å bruke de selv når jeg snakker norsk!
     
  • Mine franske venner: Spesielt dette siste året, har jeg fått gode venner i klassen. Blir rart å ikke se de fjesene hver dag neste år. 
     
  • Vertsen: Selv om jeg ikke har sett de så mye de to siste årene, er jeg fortsatt veeldig glad i dem ♥
  • Leiligheten min: Uff, som jeg kommer til å savne deg, verdens fineste og beste! 

  • Les norvégiennes: Need I say more? Kommer jo selvfølgelig til å savne alle de norske jentene som jeg har bodd sammen med i både, ett, to og tre år! ♥ 
     
  • Helgeturer til Paris: Det å sette seg på toget, høre på musikk og se det fine, forbipasserende landskapet og bare legge bak seg stress for en liten stund. Gå gatelangs i Paris sine fine gater, gå innom ladurée. Det at Paris kun er en togtur unna, altså, hallo – savn!


  • Makroner(!!): Det å kjøpe ferske, franske makroner hos Reine Mathilde eller Ladurée, det er noe jeg kommer til å savne det! 


  • Naf Naf: Frankrikes beste klesbutikk. Halve klesskapet mitt består av klær fra denne butikken. Altfor mye fint! 
     
  • Bayeux: En av de mest idylliske byene jeg vet om – liten, sjarmerende og likevel så levende!
Kommer til å savne deg masse, kjære Frankrike! ♥ 
 

Dette, derimot, kommer jeg IKKE til å savne:
  • Vannet: Det smaker klor og er rett og slett ikke godt! Nordmenn vet ikke hvor heldige de er.

  • Fransk «høflighet»: Jeg liker ikke måten franskmenn i overflaten skal være så utrolig hyggelige, med alle slags høflighetsfraser etc. De kan egentlig kan være ganske frekke bak denne fasaden. 
     
  • Fransk hygiene: Altså jeg mener, de lukter vondt! Eller, iallefall noen av dem. Her har det et helt annet forhold til hygiene enn det vi har i Norge. På skolen omringes en alltid av en «duft» av svette og røyk – ikke veldig godt. 
     
  • Centimes: Her bruker de jo euro, og 1 euro er lik 100 centimes – og det er sååå slitsomt! Lommeboka fylles opp av disse små myntene. 
     
  • Fransk punktlighet: Hvis noe i Frankrike begynner kl. 8, kan man ikke regne med at alle er ankommet før nærmere halv 9-9 tiden. Det er utrolig irriterende! 
     
  • Værforholdene i Normandie: Det regner og det regner og det regner. Også blir det sol i noen minutter. Men heei, der kom visst regnet igjen! 
     
  • Følelsen av å være stuck på ett sted: De siste to årene har jeg hverken hatt bil, eller foreldre som har det, så har måtte gjøre alt med mine to ben, som å handle osv., så det er lite muligheter for å komme seg bort.
I morgen er altså dagen der jeg setter kursen mot Norge igjen, iallefall for ett år. Endelig friår!! Det blir veeldig rart å dra fra dette fine landet, alle minnene jeg har herfra, men det blir også en stor lettelse! Er klar for å komme hjem nå. Med det sier jeg hadebra til et av verdens fineste land, kjære Frankrike som jeg er så glad i, også sees vi snart igjen! ♥

Au revoir, la France! Bonjour la Norvège!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar