Jeanette Adore la France

Jeanette Adore la France

mandag 7. november 2011

Paris, je viendrai bientôt te revoir!

Høstferien er nå ferdig, og jeg har hatt fine dager i Paris og med mamma i Bayeux. Paris er virkelig en herlig by, med masse fint å se på, gode shopping-muligheter og en høy ''chic'' faktor. Je l'adore beaucoup!

Vi dro tidlig lørdag morgen med toget, først til Caen og videre til Paris i to timer. Da vi kom fram og gikk av toget til den kule lyden og stemmen som sa «Vous êtes arrivés à la gare St. Lazard, à Paris», ble vell alle (hvertfall jeg) ganske starstuck, for selvom jeg har vært her før, kan man ikke la være å bli overveldet og gira av å se og oppleve den kule byen. Videre tok vi bussen til hotellet, spiste lunsj, sjekket inn og tok turen videre til Champs-Élysées (OMG – stort) der vi blant annet spiste makroner på Ladurée (en av de eldste kaféene i Paris, og med de beste makronene), sto på toppen av triumfbuen og shoppet før vi avsluttet dagen med middag og Ben & Jerry's! <3 Enjoyed it!

Storbyjenter! <3




Lunsjen min <3




Søte Maren <3

Parisdue! ^^


Laugi og meg <3

Champs-Élysées ^^


Spiser makroner fra Ladurée ^^

















På søndag dro vi til Louvre, der Sofie og jeg surret rundt, tok bilder og så på Mona Lisa før vi satte oss på Starbucks (ingen av oss er spesielt interesserte i kunst, så det ble mer tid rundt enn akkurat muséet). Videre gikk vi til La Notre Dame i strålende vær langs La Seine, der vi så mange trær der folk hadde skrevet navnene sine. Vi tok en liten tur inne i kirken, etterfulgt av crêpe og ''verdens beste is'' spising, før dro til Sainte-Chapelle, en annen vakker kirke. Vi avsluttet dagen med å ta metroen for å komme til La Tour Eifel, hvor vi endte opp med å stå en time i do-kø før vi kom fram. Åslaug og jeg var veldig gira på å gå opp, men de andre orket ikke så det ble bestemt at vi skulle vente med å gå opp tårnet (noe som var litt irriterende med tanke på at vi etterpå brukte nesten en time på å gå og finne en metrostasjon ...), så vi avsluttet dagen med å spise en god middag i Latinerkvartalet.

Photoshoot på Louvre ..








Min første Starbucks :D


Naamm ^^



Lunsjen min!


Louvre!



Au bord de la Seine!


La Notre Dame!



Crêpe au nutella! Mmmm


Synne og jeg spiser verdens beste is ..






Foran La Tour Eifel <3

Desserten min, sjokoladefondant! Den var god, men må si jeg savner Hege sin! ^^


Mandag morgen fant vi fram til møtepunktet med Lyon-jentene og Rouen-guttene etter å ha måttet spørre en snill franskmann som nærmest fulgte oss hele veien for å ta en guidet sykkeltur gjennom byen. Dette var en veldig fin måte og se byen på, jeg fikk sett mange fine gater og blant annet Le Centre Pompidou. Etter sykkelturen i det fine solværet fikk vi litt fritid før vi skulle møte opp og dra videre. Da bestemte vi oss for å dra til la Galerie La Fayette, noe som senere viste seg å være veldig bortkastet da det bare var merkebutikker med rådyre priser der, men vi trøstet oss med å dra på Starbucks (og vi hadde forresten også spist kjempegode crêpes før vi dro). Neste stopp var Pigalle der vi gikk opp gaten til Moulin Rouge (noe Synne var veldig glad for), før vi dro videre til Montmartre. Der holdt jeg et lite foredrag, før vi gikk inn i Sacre Coeur, en fantastisk vakker kirke. Der satt vi og slappet av mens nonnene sang på fransk, og etterpå gikk vi opp på toppen av kirken og så natten falle over Paris. Før vi gikk for å spise møtte vi på Rouen-gutten, og brukte resten av kvelden på å komme oss tilbake til hotellet.
Utenfor le Centre Pompidou!


Laugi! ^^

Her følger lagingen av Crêpe au nutella banane!






Det ferdige resultatet! Naaam! ^^

Galerie la Fayette!

Her glemte Sofie posen sin med innhold til 70 euro .. Surrehuet vårt! <3




Moulin Rouge!


Utenfor en veldig søt rosebutikk! <3







Le Sacré Coeur!

Sofie er veldig glad i å ta nærbilder ...

Gjengen utenfor Sacré Coeur!


På toppen!



Maren med Einar, Eirik, Andreas og Thomas! ^^
På tirsdag sto vi opp tidlig for å ta toget til Versailles (slottet der kong Ludvig 16. og Marie Antoinette bodde mens det franske folket sultet). Da vi kom dit med Lyon-jentene, hadde noen avbestilt reservasjonen vår så vi måtte vente til klokken 12, så vi brukte heller tiden før til å gå i den fantastiske og store slottshagen. Etterpå gikk vi inne i slottet, og det var så stort og vakkert. Må si det var litt rart å tenke på at en av Frankrikes tidligere konger og dronninger faktisk gikk rundt der, satt på stolene og sov i sengene, og jeg ble i grunn litt irritert av å se all luksusen med tanke på hvor forferdelig det franske folket hadde det på den tiden. Da Maren og jeg hadde sett oss ferdig gikk vi innom Ladurée og kjøpte mer makroner, for så å sitte ute i solen og vente på oppmøte-tiden. Før vi tok toget hjem kjøpte vi oss kaffe og lunsj på Starbucks og måtte nesten løpe på toget da det begynte å regne. Da vi satt fredfylt på toget og hørte regndråpene falle, bestemte noen av oss seg for å gå av litt før for å shoppe (blant annet meg) på Rue de Rivoli, noe som var veldig gøy da jeg fant igjen stedet der mamma og jeg var forrige gang jeg var i Paris, og jeg fikk blant annet kjøpt meg ny kåpe! ^^
Senere tok vi metroen til hotellet, dusjet, tok metroen videre til St. Michel der vi løp for å finne teaterlokalet og kom akkurat i tide for å se stykket ''La Cantatrice Chauve'', et veldig merkelig absurd-teater. Selv om stykket ikke har mening i det hele tatt, var det veldig morsomt å se, og vi forsto det jo også siden vi allerede har lest boken med Gunn-Karin. Senere spiste vi middag med Rouen-guttene og Lyon-jentene, for å så dra tilbake til hotellet og sove fredfylt.






Slottshagen i Versailles!























Kjøpte makroner og marshmellows på Ladurée!



Den ''siste'' dagen sto vi opp tidlig for å dra til la rue de Trocadeo der vi så La Tour Eifel til en nydelig soloppgang, før vi gikk videre og tok heisen hele vegen opp. Eiffeltårnet i seg selv er en stor opplevelse, og selv om jeg allerede har vært der er det noe magisk og vakkert ved det. Dagen gikk videre med å sjekke ut av hotellet, dra til togstasjonen der vertsen ventet på meg, som tok meg med videre på restaurant og hjem til ''vertsonkelen'' min som nettopp har blitt pappa, og tilslutt til flyplassen der jeg møtte mamma! Det var såååååå koselig! Det føles ut som om det var i går vi så hverandre sist, og det er utrolig godt å ha henne her!







Bayeuxjentene foran la Tour Eifel!









Skyggen til Eifel tårnet! ^^





Den siste dagen shoppet vi litt mer før vi tok toget hjem til Bayeux der vi ble tatt godt imot av vertsfamilien. Nå nyter jeg resten av høstferien her med mamma, vertsen, (lekser) og selvfølgelig Bayeux.

Det jeg liker så godt med Paris, er at det er en stor og travel men også vakker by. Det er masse trafikk og turistattraksjoner der, men det er også en sjarm og ro til å ta og føle på. Jeg savner på en måte byen litt alt, men heldigvis skal jeg snart dit igjen! Je viendrai bientôt te revoir, Paris! <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar