Jeanette Adore la France

Jeanette Adore la France

fredag 13. januar 2012

Fredag 13.

Til tross for de assosiasjonene denne overskriften kan medføre, skal jeg altså ikke fortelle om alt som kunne gått galt i dag. Jeg har nemlig den troen at for alle Swifties blir fredag 13 en lykkedag! Selv om fredager alltid er laange og ensformige, tar de jo slutt en gang og da er det så deilig å få fri og sette kursen til vertsfamilen.


Denne uka har vært ensformig og lang, og startet ikke veldig bra med brannalarm-velkomst på internatet. I tillegg til masse nerver for morgendagen hvor vi skulle ha det som kalles «Dissertation» for første gang i fransk, noe som kan forklares som en sær artikkeltype som bare finnes i Frankrike, hvor man skal argumentere over et spørsmål. Spørsmålet vi hadde fått var «Faire rire: est-ce l'unique ambition des auteurs comiques?» altså «Er det å få oss til å le den eneste ambisjonen til forfatterne av komedier?». Ut i fra dette spørsmålet skulle vi skrive en introduksjon, og velge et av to partier der man svarer på forskjellige deler ved spørsmålet. Jeg valgte det andre partiet hvor jeg skulle svare at forfatterne også hadde andre mål med å skrive komediene sine. Dette partiet skulle inneholde 3-4 paragrafer, hvor jeg i hver paragraf forsvarte et argument og brukte eksempler fra minst to komedier jeg har lest. Jeg var så nervøs for dette som jeg aldri har vært før. Jeg skulle jo tross alt skrive en super-komplisert artikkel på fransk, som om jeg var en fransk elev. Det gikk dermed veldig bra og jeg er utrolig lettet over å være ferdig med den. Den kvelden kunne vi ikke stoppe med å si «Vi er ferdige med disserten!». Resten av uka har jeg gjort lesker, sovet og vært på skolen. Helga er nå for tiden det eneste jeg ser fram til i tillegg til å komme hjem, og flere dager var jeg på gråten av ingenting. Merker at det ikke var så gøy å komme tilbake, men forhåpentligvis blir det bedre etterhvert.

Ellers kan jeg fortelle at vi skal være med på klassetur til Norge, ironisk nok, for klassen vår lærer norsk. Da skal vi bo i en norsk familie og lære om den norske kulturen ^^ Reisen går til Voss og er fra 7-14 mars, altså vi reiser hjem på bursdagen min, noe som er utrolig kipt! Menmen, da får jeg jo sett Norge litt til i det minste. I dag skinte solen her til en forandring, og jeg fikk faktisk litt vårfølelse allerede. Det er så rart å tenke på at i Norge er det kaldt og snø, mens her begynner blomster å presse seg opp og varmen kommer sakte men sikkert. Jeg blir rett og slett litt tidsforvirret, det har jo ikke vært vinter engang! Denne helgen skal jeg på nyttårsball med de norske jentene og noen av guttene fra Rouen, pluss masse franske, og skal ellers prøve å slappe av så mye som mulig. GOD HELG! ^^


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar