Jeanette Adore la France

Jeanette Adore la France

mandag 9. januar 2012

Cahier des rêves

På fredag opplevde jeg noe jeg ikke kan si jeg har opplevd før her i Frankrike – en time som virkelig interesserte meg. Vi kom til skolen med tanker om en ordinær time med Littératur et Société, men det forandret seg raskt da vi satte oss ned og møtte vikaren som skal ha timer med oss fram til mars. Han introduserte oss for et nytt tema – La Révolution Surréaliste – altså den surrealistiske revolusjonen. Vi ble bedt om å dele et ark i to og skrive et spørsmål på den ene delen og svaret på den andre, som for eksempel: Qu'est-ce que la terre? - C'est une planète de l'Univers (Hva er jorda? - Det er en planet i universet). Deretter ble alle arkene samlet inn og vi blandet spørsmålene og svarene sammen hver for seg. Vi trakk deretter i tilfeldig rekkefølge og fikk veldig interessante setninger. Voilà, quelques exemples:

Qu'est-ce que le jour, les étoiles, la terre? (Hva er dagen, stjernene, jorden?)
  • C'est un art de vivre (Det er måte å leve på )

Qu'est-ce que l'Univers? (Hva er universet?)
  • C'est la fin de la vie (Det er slutten på livet)

Qu'est-ce que ce jour? (Hva er denne dagen?)
  • C'est le contraire du désespoir (Den er det motsatte av mistro)

Qu'est-ce que le mort? (Hva er døden?)
  • C'est une ensemble d'idées (Det er en samling av idéer)


Det skal jo sies at disse setningene er bedre på fransk, men jeg syns likevel at de er veldig interessante. I tillegg, i sted for å gi oss en lang og tung lekse, fikk vi beskjed om å lage en «Cahier des rêves» eller en drømmedagbok, hvor vi skal skrive ned drømmene våre og levere inn en med en passende collage i mars. Det er så gøy når vi for en gang skyld får noe morsomt som lekse! Ellers har jeg hatt en grei første uke etter ferie hos vertsfamilien, og vi har blant annet åpnet opp julegaver. Jeg fikk en kjempesøt gave av vertsen som jeg skal vise senere ^^ 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar