Jeanette Adore la France

Jeanette Adore la France

torsdag 6. oktober 2011

Mont st. Michel!

I går dro vi norske jentene på tur med de norske fra Fusa til Mont st Michel. Vi dro med buss fra skolen klokken 8, og nærmet oss et vakkert syn da klokken nærmet seg 10. Jeg skal prøve og forklare det jeg lærte om denne fantastike lille byen på turen vi hadde. Mont st. Michel er en liten øy der det rett og slett er en liten by som ble bygd på 500- og 600 tallet i Normandie.

På toppen av denne veldig stigende byen, befinner det seg et vakkert kloster. Som jeg forsto det da vi hørte på autoguiden da vi gikk rundt inne i dette enorme klosteret, ble det bydt for erkeengel Mikael (altså saint Michel) og naturligvis er da klosteret og øya beskyttet av han ^^ Rundt Mont St Michel er det jo vann, og her er det den største forskjellen på flo og fjære i hele verden, der vannet beveger seg med 1 meter i sekundet og forskjellen på flo og fjære kan være oppimot 15 meter. På områdene rundt øya er det kvikksand, og grunnet at dette har vært et populært pilgrimsreisemål gjennom årene har mange sunket da de ikke visste hvilke steder som var trygge å gå. I dag kan man også gå ut til øya, men man må da gå med en guide for det finnes bare en "sti" som er trygg. Mont st Michel er også den tredje største turistattraksjonen i Frankrike, så da vet dere litt om denne lille vakre øya!

For meg var det en flott opplevelse, med mye fint å se på og en utrolig utsikt! Det er virkelig et sted det er verdt å ta turen til, og jeg har definitivt lyst til å dra tilbake engang! (De har forresten også veldig godt crêpes) <3




























Denne her minner meg veldig om noe fra Harry Potter ... :P

Tornerose! <3




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar