Jeanette Adore la France

Jeanette Adore la France

onsdag 14. september 2011

Første uken i Bayeux!

Bienvenue!
Nå har jeg endelig fått laget meg en blogg, så nå skal jeg oppdatere dere der hjemme så ofte jeg kan om livet mitt i den vakre byen Bayeux. Jeg fant først ut nå at nettet faktisk fungerer på rommet mitt, så da er jeg i gang med å skrive om den første uken!

Da jeg møtte opp på Gardermoen søndag 4. September, hadde jeg masse sommerfugler i magen. Jeg var kjempenervøs for å skulle dra fra alle sammen, men samtidig gledet jeg meg veeeldig mye til å komme til Frankrike, mitt drømmeland. Jeg har jo verdens snilleste venner da, som møtte opp på flyplassen! Tusen takk for at dere kom ^^ Jeg husker godt da jeg hadde gått gjennom sikkerhetskontrollen og vinket hade for siste gang. Det tror jeg helt ærlig er det verste som har hendt meg noen gang, men sammen med Maren og Åslaug gikk det jo bra! 

Flyturen til Paris tok sånn ca. 2 timer, og etter det tok vi bussen videre til Rouen og satte av guttene, før turen gikk videre til Bayeux! 
Flyturen ^^

Den awesome rulletrappen på flyplassen!

Synne et moi <3


Håkon, Synne og Maren i en utrolig kul rulletrapp!

Synne: "Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at doene er der" <3


Synne og Sofie på bussen ^^

Meg og Maren <3

Vi sover på bussen, ja!


Weey, fransk butikk! "BONJOUR!"

Bare jentene på bussen videre til Bayeux <3

Da vi hadde sluppet av guttene i Rouen og sett litt av byen, må jeg være helt ærlig og si at jeg ikke var helt overbevist. Byen virket så grå og trist, og jeg var redd Bayeux skulle være lik. Men da vi nærmet oss Bayeux, tittet solen fram og lanskapet ble bare vakrere og vakrere. Det var kjempegod stemning på bussen, med allsang og latter! :D Synne og jeg hadde det gøy med å synge sanger fra Music and Lyrics, haha! (Buddhas delight & POP! Goes my heart) Så så vi skiltet med Bayeux skrevet på, og alle (Synne og jeg) ble sååå gira! Vi kjørte litt inn i byen, og plutselig svingte vi inn mot skolen. Der sto det en stor klynge og vinket til oss, alle de andre norske som går på skolen, seksjonslederen og andre lærere + vertsfamiliene. Haha, akkurat da gikk det faktisk opp for meg at vi var fremme og at jeg faktisk skal bo her noen år! Jeg må si jeg syns litt synd på bussjåføren, for Synne og jeg hoppet opp og ned og hylte som to småjenter da bussen nærmet seg skolen. 

Det norske flagget! <3



Typiske hus i Bayeux!

Klynga som sto og ventet på oss! ^^

Skolen, du ser så vidt skiltet "Lycée Alain Chartier" ^^


Meg og Synne da bussen kom fram i Bayeux <3
Da vi hadde kommet fram, møtte vi de andre norske jentene og sekjonslederen. Men det jeg hadde gruet meg mest til, var å møte vertsfamilen, men akkurat det var det letteste i hele verden. De er såå koselige, og da "lillesøsteren" sto der og så med store øyne etter hvem som var meg, trodde jeg skulle smelte helt. Hun er såå søt! De to "brødrene" mine var hjemme, så jeg møtte bare moren, faren og søsteren på skolen. Etter litt informasjon dro vi hjem til vertsfamiliene, og fikk vite at vi skulle bo der hele uka! ^^ Familien bor midt i byen, og for å komme til huset deres må man kjøre inn en liten "port" mellom butikker, og kommer inn til en "bakgård", men tro meg, det er nydelig der! Huset er veldig moderne, med store rom og tre etasjer! Jeg har fått mitt eget rom i tredje etasje, med eget bad også! Rommet mitt er veeldig stort, og noe som gleder meg, det er rosa! <3 De har også en kjempestor hage, selvom de bor midt i byen!
Ellers denne uka har jeg begynt på skolen! Det er veldig gøy, og jeg forstår faktisk veldig mye! Vi begynner hver dag med fransk, enten med Mme Delecroix eller Liv Ingun, sekjonslederen vår. Ellers har vi fagene SVT (biologi), Physique-chimie, SES (saf) og matte, som vi allerede har hatt innlevering i! Jeg har også gjort mye koselig med vertfamilien, som å dra på Ohama-beach (tror det skrives sånn) og spist masse fransk mat. For eksempel pannekaker med egg! Det var faktisk godt da! ^^ Jeg legger ut noen bilder fra Bayeux og skolen denne uken, også oppdaterer jeg senere om livet på internatet (vi flyttet inn på mandag)! Kleem meg <3
Sofie! <3

Gammel del av skolen, der norskrommet er! <3




Haha, det betyr "forsentkommelser" ^^

Skolesaker :D

Taket på rommet mitt!

Hagen til vertsen:)

Min nye franske mobil! <3


Gate i Bayeux!

Katedralen

Fritime, haha ^^

Havet!

Makroner <3
À tout à l'heure! <3





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar